Progrockband Ayreon speelt ‘onspeelbaar’ album in grootse, wervelende productie in 013

Recensie Muziek

Progrock Het ambitieuze prog-rockproject Ayreon speelt niet vaak live, maar als ze het doen, doen ze het goed met maar liefst vijf shows in één weekend. Het is een gloedvolle show vol enthousiasme en powerstemmen.

Progrockproject Ayreon zet Tilburgse 013 op z’n kop. In het midden Initiator Arjen Lucassen.
Progrockproject Ayreon zet Tilburgse 013 op z’n kop. In het midden Initiator Arjen Lucassen. Foto Bert Treep

Nog voor de show goed en wel begonnen is staan er al ruim acht mensen op het podium, op drie verschillende verdiepingen van hoge steigers met enorme videoschermen, waarop bewegende machineonderdelen pompen en kraken. Meteen staan in alle hoeken van het podium mensen te zingen, meestal hard, hoog en dramatisch, en als er geen lasers door de zaal schieten, vliegen er wel vuurballen de lucht in. Welkom in circus Ayreon.

Het progrockproject van mastermind Arjen Anthony Lucassen zet met vijf uitverkochte shows in één weekend de Tilburgse zaal 013 op z’n kop. Lucassen brengt eens in de zoveel jaar een conceptalbum uit van retro-futuristische symfonische rock, met muzikanten en vocalisten uit de hele rock- en metalwereld. Maar die live uitvoeren, dat gebeurt niet vaak. De laatste keer was in 2019, toen hij Into The Electric Castle naar 013 bracht. Dit keer speelt Ayreon het album 01011001 (2008) in z’n geheel, met negentien zangers en vijf muzikanten. „Toen ik dit album schreef kon ik het zo gelaagd en ingewikkeld maken als ik wilde, het zou toch nooit live uitgevoerd hoeven te worden”, lachte Lucassen aan het eind van het concert.

Toch gelukt. Een grootse, wervelende en liefdevolle productie was het, tijdens de eerste avond in de grote zaal van 013. Daar viel vooral weer op hoe goed Lucassen verschillende rockstemmen aan elkaar weet te koppelen. Heerlijke duetten waren er tussen Hansi Kürsch (van Blind Guardian) en Damian Wilson (van Arena), en Mike Mills van Toehider met Pain Of Salvation’s Daniel Gildenlöw. Alleen al het moment waarop Anneke van Giersbergen (ex-The Gathering, Vuur) en Brittney Hayes (Unleash the Archers) samen hun edelmetalen longen eruit zongen was de moeite waard.

Waterheldere stem

Brittney Hayes sprong er sowieso uit met haar zaalvullende powerstem en operateske uithalen die – je moet maar durven – op het album door Floor Jansen waren ingezongen. Zelfs treurwilg Jonas Renkse, die vorige week met Katatonia op Baroeg Open Air niet zo in vorm was, leek hier achter het gordijntje van z’n zwartgeverfde haren wel vrolijk.

Simone Simons van Epica kreeg maar een kleine rol op het album en dus ook maar een kleine rol in de show. Jammer natuurlijk – ze is nu uitgegroeid tot een van de grootste sterren in het genre – maar ze schikte zich daarin in het gloedvolle ‘Web of Lies’. En gelukkig kon ze tijdens de toegift haar waterheldere stem laten klateren in het nieuwere ‘This Human Equation’.

Het verhaal achter 01011001 deed er niet zoveel toe. Iets met aliens en een verslaving aan techniek. Dat lag er niet dik op, en dat hoefde ook niet. Je kunt zelfs zeggen dat het knapste van de avond is dat je vergat dat 01011001 niet een van de beste platen van Ayreon is, zeker vergeleken met de meesterwerkjes die ervoor kwamen. Het materiaal dreef op het enthousiasme en spelplezier van band en cast, verder opgetild door een idolaat publiek uit meer dan zestig landen. Het kan niet anders dan dat die vrijdagavond met meer liefde voor dat album naar huis zijn gegaan.